BOSCH Jetronic üzemanyagellátó rendszerek Az   elmúl   pár   évben   egy   BOSCH   Jetronic-al   felszerelt   Audi   Coupe   quattro-t   újíttattam   fel   saját   magamnak.   A   motorja   2,2-es   5   hengeres   K(E)- Jetronic-os befecskendező rendszerű üzemanyagellátó rendszerrel van táplálva. Röviden   megfogalmazva:   Véleményem   szerint   a   K,   KE-Jetronic   rendszerek   egy   rendkívül   egyszerű   elven   működő,   de   mégis   nagyon   boyolult sokváltozós üzemanyagellátó rendszerek... Minden függ mindentől. A   én   autóm   KE-Jetronic.   Nem   igazán   üzemelt   megfelelően.   Nem   volt   alapjárat,   kormolt,   füstölt,   nem   ment,   szóval   tipikus   üzemanyagellátó rendszer   hibára   utaló   jelenségek   voltak.   Kerestem,   kutattam   olyan   személyt   az   országban   aki   ismeri   ezeket   a   rendszereket,   tudja   milyen   es tud   ötleteket   mondani,   hol   keressem   a   hiba   hibák   okát.   Esetleg   vállalja   a   javítását,   beállítását.   Nagyon   sok   ismerőstől,   baráttól,   kaptam címet, telefonszámot, hogy “Ő” majd segít tudja, stb. De minidg az lett a vége, hogy az első kérdésnél az ajánlott személy elvérzett.... Volt egy pillanat amikor már azon gondolkodtam, hogy egy modern programozható rendszert rakatok rá, kerül amibe kerül... De   nem   adtam   fel!   És   mivel   nem   maradt   más   választásom,   belezuhantam   a   KE-Jetronic   fekete   lyukába.   Nagyjából   szabadidőimben   két   évig tanulmányoztam.   A   megszerzni   vélt   tudást   folyamatosan   teszteltem   egy   barátom   segítségével.   Együtt   gondolkodtunk,   agyaltunk,   teszteltünk, mértünk.    Beszereztem    Üzemanyagellátó    rendszer    mérséhez    speciális    csavarokat,    nyomásmérőket,    vákuum    mérőt    és    mérőedényeket. Beszereztem   rengeteg   szükséges   és   -   később   kiderült   -   szükségtelen   alkatrészt.   És   az   interneten   végeláthatatlan   mennyiségű   magyar   és külföldi   Jetronic   oldalt   néztem   át.   Vásároltam   angol   és   német   nyelvű   szerlési,   javítási   útmutatókat.   És   találatam   a   neten   egy   angol   és magyar   nyelven   is   fellelhető   K-Jetronic   műszaki   leírást.   Böngéztem   a   javítási   kézikönyvekben   azt   az   elektromos   kapcsolási   rajzot   ami   a nyomok alapján a legközelebb áll az én autóm kapcsolási rajzához..... A   lényeg,   hogy   közel   3   év   után   a   KE-Jetronic-os   motor   üzemel,   duruzsol,   minden   funkciója   üzemel   úgy   ahogy   a   “nagy   könyvben”   meg   van írva. Néhány jó tanács mindenkinek aki K, KE-Jetronic javításába beállításába akar fogni: 1. Az alvászám, motorszám ellenőrzése Ebben általában bármelyik márkakereskedő tud segíteni. 2. Az   autóban   lévő   összes   (!)   üzemanyag   ellátó   rendszerhez   tartozó   alkatrész   cikkszámának   ellenörzése,   hogy   ahhoz   a   motorhoz   autóhoz alkatrészhez   tartozik   e!   Ezek   az   autók   átlalában   már   inkább   30   év   felett   vannak,   mint   alatta.   Szinte   biztos,   hogy   hányatott   életük volt,   rengeteg   javítással,   várhatóan   kókányolással,   és   sokszor   nem   a   megfelelő   alaktrészt   építették   be.   Egy   szám   eltérés   is rengeteget   jelenthet!   A   cikkszámok   leellenőrzésében   segít   a   Bosch   Classic.com   és   a   oemepc.com   Megbízható   adatokkal   rendelkező oldalak. 3. Le kell ellenőrizni az összes érzékelő, vákuum kapcsoló kontaktor működését 4. Meg kell nézni, hogy az injektorok megfelelően porlasztanak e. És ami nem mellékes elzárnak e. 5. Le   kell   ellenőrizni,   hogy   a   gyújtás   jól   van   e   beállítva,   illetve,   ha   van   vákuum-os   előgyújtás   akkor   legalább   azt,   hogy   a   vákuum kapcsoló a gyújtáselosztón jól működik e. Ha   ezek   rendben   vannak   és   még   mindig   nem   üzemel   megfelelően   akkor   innen   tovább   már   csak   javítási   útmutató   (ami   általában   német   nyelvű), szerelési kézikönyv segítségével és tapasztalattal lehet haladni. Amit   érdemes   még   tudni,   hogy   szinte   az   összes   alkatrész   fellelhető   újonnan   autósboltokon,   vagy   ebay-en   keresztül.   Ami   újonnan   nem szerezhető   be,   azt   ebay-en   még   mindig   általában   meg   lehet   találni   használtan   vagy   felújítva.   Sajnos   a   autóbontókból   ezeknek   az   autóknak   a 99%-a   már   eltűnt   bezúzták.   Ugyanakkor   ha   például   valakinek   Audija   van   akkor   érdemes   egy   Audi   bontót   Debrecenben   felkeresni   akinél   még rengeteg régi 80-as, 90-es, 100-as 200-as stb. Audi alkatrész fellelhető. A   bontott   és   az   új   alkatrészek   is   nagyon   drágák.   És   mivel   az   autók   egyre   ritkábbak   és   megy   felfele   az   áruk   az   alkatrészek   is   egyre drágábbak. Ha   e   néhány   sor   tudott   segíteni   a   kedves   olvasónak,   örülök.   Ha   nem,   és   kérdés   van   nyugodtan   keressen.   Ha   tudok   telefonon   segítek,   Ha telefonon   nem   megy,   akkor   van   lehetőség   arra   is,   hogy   az   autót   a   műhelyemben   megnézzük   és   rámérjünk   átnézzük.   De   ez   -   egyéb elfoglaltságaim   miatt   -   csak   egy   előre   egyeztett   időpontban   lehetséges.   És   arra   is   fel   kell   készülni,   hogy   több   napra   nálam   kell   esetleg hagyni az autót. Aki BOSCH Jetronic rendszer javítására, javíttatására adaja fejét az készüljön fel, hogy jó eséllyel nem lesz gyors és olcsó kaland. Még   egy   jó   tanács:   Ha   valaki   hobbyautót   szeretne   és   a   javításába   felújításába   kezd   ne   a   költségvetési   kiadásait   számolgassa.   Egy   ilyen projekt   általában   felső   költségvetési   korlát   nélküli   projekt.   Személyes   véleményem,   hogy   nem   lehet   egyetlen   ilyen   járműre   sem   egzakt restaurálási   költségvetést   készíteni.   Csak   egy   dologban     lehet   reménykedni:   Az   autó   napról   napra   többet   fog   majd   érni   és   egyszer   eléri   azt a értékhatárt amikor már többet ér mint a ráfordított összes költség...
Megoldásokat tervezünk