BOSCH Jetronic üzemanyagellátó rendszerekAz elmúl pár évben egy BOSCH Jetronic-al felszerelt Audi Coupe quattro-t újíttattam fel saját magamnak. A motorja 2,2-es 5 hengeres K(E)-Jetronic-os befecskendező rendszerű üzemanyagellátó rendszerrel van táplálva.Röviden megfogalmazva: Véleményem szerint a K, KE-Jetronic rendszerek egy rendkívül egyszerű elven működő, de mégis nagyon boyolult sokváltozós üzemanyagellátó rendszerek... Minden függ mindentől.A én autóm KE-Jetronic. Nem igazán üzemelt megfelelően. Nem volt alapjárat, kormolt, füstölt, nem ment, szóval tipikus üzemanyagellátó rendszer hibára utaló jelenségek voltak. Kerestem, kutattam olyan személyt az országban aki ismeri ezeket a rendszereket, tudja milyen es tud ötleteket mondani, hol keressem a hiba hibák okát. Esetleg vállalja a javítását, beállítását. Nagyon sok ismerőstől, baráttól, kaptam címet, telefonszámot, hogy “Ő” majd segít tudja, stb. De minidg az lett a vége, hogy az első kérdésnél az ajánlott személy elvérzett....Volt egy pillanat amikor már azon gondolkodtam, hogy egy modern programozható rendszert rakatok rá, kerül amibe kerül...De nem adtam fel! És mivel nem maradt más választásom, belezuhantam a KE-Jetronic fekete lyukába. Nagyjából szabadidőimben két évig tanulmányoztam. A megszerzni vélt tudást folyamatosan teszteltem egy barátom segítségével. Együtt gondolkodtunk, agyaltunk, teszteltünk, mértünk. Beszereztem Üzemanyagellátó rendszer mérséhez speciális csavarokat, nyomásmérőket, vákuum mérőt és mérőedényeket. Beszereztem rengeteg szükséges és - később kiderült - szükségtelen alkatrészt. És az interneten végeláthatatlan mennyiségű magyar és külföldi Jetronic oldalt néztem át. Vásároltam angol és német nyelvű szerlési, javítási útmutatókat. És találatam a neten egy angol és magyar nyelven is fellelhető K-Jetronic műszaki leírást. Böngéztem a javítási kézikönyvekben azt az elektromos kapcsolási rajzot ami a nyomok alapján a legközelebb áll az én autóm kapcsolási rajzához.....A lényeg, hogy közel 3 év után a KE-Jetronic-os motor üzemel, duruzsol, minden funkciója üzemel úgy ahogy a “nagy könyvben” meg van írva.Néhány jó tanács mindenkinek aki K, KE-Jetronic javításába beállításába akar fogni:1.Az alvászám, motorszám ellenőrzése Ebben általában bármelyik márkakereskedő tud segíteni.2.Az autóban lévő összes (!) üzemanyag ellátó rendszerhez tartozó alkatrész cikkszámának ellenörzése, hogy ahhoz a motorhoz autóhoz alkatrészhez tartozik e! Ezek az autók átlalában már inkább 30 év felett vannak, mint alatta. Szinte biztos, hogy hányatott életük volt, rengeteg javítással, várhatóan kókányolással, és sokszor nem a megfelelő alaktrészt építették be. Egy szám eltérés is rengeteget jelenthet! A cikkszámok leellenőrzésében segít a Bosch Classic.com és a oemepc.com Megbízható adatokkal rendelkező oldalak.3.Le kell ellenőrizni az összes érzékelő, vákuum kapcsoló kontaktor működését4.Meg kell nézni, hogy az injektorok megfelelően porlasztanak e. És ami nem mellékes elzárnak e.5.Le kell ellenőrizni, hogy a gyújtás jól van e beállítva, illetve, ha van vákuum-os előgyújtás akkor legalább azt, hogy a vákuum kapcsoló a gyújtáselosztón jól működik e.Ha ezek rendben vannak és még mindig nem üzemel megfelelően akkor innen tovább már csak javítási útmutató (ami általában német nyelvű), szerelési kézikönyv segítségével és tapasztalattal lehet haladni.Amit érdemes még tudni, hogy szinte az összes alkatrész fellelhető újonnan autósboltokon, vagy ebay-en keresztül. Ami újonnan nem szerezhető be, azt ebay-en még mindig általában meg lehet találni használtan vagy felújítva. Sajnos a autóbontókból ezeknek az autóknak a 99%-a már eltűnt bezúzták. Ugyanakkor ha például valakinek Audija van akkor érdemes egy Audi bontót Debrecenben felkeresni akinél még rengeteg régi 80-as, 90-es, 100-as 200-as stb. Audi alkatrész fellelhető.A bontott és az új alkatrészek is nagyon drágák. És mivel az autók egyre ritkábbak és megy felfele az áruk az alkatrészek is egyre drágábbak.Ha e néhány sor tudott segíteni a kedves olvasónak, örülök. Ha nem, és kérdés van nyugodtan keressen. Ha tudok telefonon segítek, Ha telefonon nem megy, akkor van lehetőség arra is, hogy az autót a műhelyemben megnézzük és rámérjünk átnézzük. De ez - egyéb elfoglaltságaim miatt - csak egy előre egyeztett időpontban lehetséges. És arra is fel kell készülni, hogy több napra nálam kell esetleg hagyni az autót.Aki BOSCH Jetronic rendszer javítására, javíttatására adaja fejét az készüljön fel, hogy jó eséllyel nem lesz gyors és olcsó kaland.Még egy jó tanács: Ha valaki hobbyautót szeretne és a javításába felújításába kezd ne a költségvetési kiadásait számolgassa. Egy ilyen projekt általában felső költségvetési korlát nélküli projekt. Személyes véleményem, hogy nem lehet egyetlen ilyen járműre sem egzakt restaurálási költségvetést készíteni. Csak egy dologban lehet reménykedni: Az autó napról napra többet fog majd érni és egyszer eléri azt a értékhatárt amikor már többet ér mint a ráfordított összes költség...